Skibsmontør - Tobias som maskinmand

Skibsmontør - Tobias som maskinmand

Mød Tobias, som er uddannet skibsmontør, og få et indblik i uddannelsen og hvad det vil sige at arbejde som maskinmand.

– Det fedeste for mig er at gå ud og trække havluft ned i lungerne hver morgen. Det er frihed for mig.

Sådan fortæller Tobias Agersø fra Ærø.

Han er uddannet skibsmontør fra Svendborg Tech og har stået i lære på Søby Værft.

Lige nu er han ansat som maskinmand for NCC på skibet NORDIA-N, som er en 60 meter lang sandpumper.

Sandpumpning går ud på at pumpe sandmateriale op fra havbunden og sejle det ind til land, hvor det bliver brugt til ral til asfalt, sand til mørtel og i industrien i al almindelighed.

– Grunden til, at man pumper op fra havbunden er, at der i grusgrave og stenbrud ikke er nok til at imødekomme efterspørgslen. Derudover er det renere, det der bliver pumpet op fra sandbunden, fortæller Tobias.

Arbejdet som maskinmand

Tobias er ude i 14 dage og hjemme i 14 dage.

Så selv om NORDIA-N er i havn et par gange i døgnet for at læsse af, så bor Tobias om bord med eget kammer i de 14 dage, han er ude.

På skibet er døgnet for Tobias delt ind i fire perioder, hvor han arbejder seks timer af gangen og har fri i seks timer. Normalt er arbejdstiden for Tobias fra kl. 06-12 og fra kl. 18-24.

Der er påmønstring i Køge eller i København og så går turen ud til et fælles pumpeområde, hvor alle må hente sand og ral, som Køge Bugt, Faxe Bugt, nord for Fyn, Samsø eller Bornholm.

Nogen gange går turen også til et område i Jyske Rev i Nordsøen, som er ejet af NCC.

Tobias’ arbejde består i drift og vedligehold af maskinrummet – alt hvad det indebærer – el, hydraulik og service på motor.

Hovedmotoren med 1180 heste.

– Det handler om at kunne skrue og bruge hænderne og man skal kunne lide at rode med teknik og mekanik, fortæller Tobias.

Pumpen, der bruges til at suge sand op med, står også i maskinrummet.

Pumpen står centralt i maskinrummet.

Den virker i princippet som et langt støvsugerør – 21 tommer og med en rækkevidde på maksimum 20 meter.

Pumpen vejer ca. 6 tons og kan suge 2000 tons i døgnet – 1000 tons per tur.

– Man er sin egen chef. Der er nogle ting, der skal laves og så koordinerer jeg selv mit arbejde. Det er frihed under ansvar, fortæller Tobias.

Oplev verden

Tobias har også arbejdet som rejsemontør.

Det kan du læse om i Skibsmontør – Tobias som rejsemontør.

Uddannelsen til skibsmontør

Hvert år uddanner vi på Svendborg Tech skibsmontører, som efterfølgende finder arbejde i både ind- og udland.

Det er en bred uddannelse, der giver dig mange muligheder.

Har du spørgsmål til uddannelsen til skibsmontør er du meget velkommen til at kontakte vores uddannelses- og erhvervsvejleder, Alma Qvistgaard, på telefon 72 22 60 18. Du kan også skrive til hende på mail lq@sesg.dk

==> Hør Kevin og Jesper fortælle, hvorfor de har valgt uddannelsen.

==> Hør også, hvorfor Lau og Magnus har valgt uddannelsen.

Du kan også læse om uddannelsen på UddannelsesGuiden.

Nyd flere billeder fra Tobias

Et tømt lastrum.

En kold og frisk dag.

Maskinrummet.

Maskinrummet.

Solen står smukt i baggrunden på den sydlige Farøbro, som er med til at forbinde Sjælland og Falster.

Stille vand og endnu et smukt syn på vandet.