Ordensregler for EUD/EUX
Frihed og ansvar følger med, når du går på Svendborg Erhvervsskole & Gymnasier.
Du lærer hurtigt hvad du kan eller ikke kan i skolens afdelinger.
Skolen er et lærested og en arbejdsplads for elever, kursister og medarbejdere på skolen hver dag.
Alle skal kunne trives på Svendborg Erhvervsskole & Gymnasier, og derfor har vi fastlagt nogle rammer for samværet i og omkring vores fælles skole der danner rammerne om erhvervsuddannelserne – også når du er på vej til skole og fra skole. Ligesom reglerne gælder, når du bevæger dig udenfor skolens område i skoletiden.
Som elev på erhvervsuddannelserne, skal du overholde nogle helt generelle ordensregler for hverdagen. Reglerne bygger på en grundtanke om, at du viser hensyn og tænker dig om, og reglerne er vedtaget for at skabe et behageligt uddannelsesmiljø, hvor samvær og arbejde foregår så gnidningsløst som muligt. Vi skal passe på hinanden, og vi skal passe på skolen.
Er du i tvivl om noget eller har du spørgsmål til reglerne, er du velkommen til at kontakte din klasselærer, din lærer eller din vejleder.
Du vil i skolens elevsystem, uddata, blive bedt om at samtykke i, at du har forstået skolens ordensregler og fotografering i markedsføringssammenhæng.
Rikke Søgren Raisa
Erhvervsuddannelseschef
Januar 2022
Det er skolens klare forventning, at elever på erhvervsuddannelserne udviser en adfærd der er præget af gensidig hensyntagen, hjælpsomhed og respekt for kammerater og for skolens ansatte.
Ingen elever eller ansatte på skolen må udsættes – eller udsætte andre – for nedværdigende eller krænkende behandling.
Samfundets almindelige regler gælder også på skolen. Det betyder at strafbare handlinger som f.eks. vold, trusler, hærværk, tyveri, racistisk optræden, maskering, IT-misbrug og brug af rusmidler også er strafbart på skolen og derfor ikke accepteres.
Vi accepterer ikke:
Skolens ledelse kan i forbindelse med særlige arrangementer dispensere fra forbuddet mod indtagelse af alkohol.
Der er mødepligt på erhvervsuddannelserne. For at sikre, at du får det bedste læringsforløb på skolen, følger vi op på din deltagelse i undervisningen. Det kan få konsekvenser for din læring og dit faglige udbytte af undervisningen – og i sidste instans for din SU – hvis du ikke møder op (se skolens fastholdelsesprocedure). Er du under 18 år inddrages dine forældre/værge straks i en dialog om, hvordan vi fremmer dit fremmøde til undervisningen.
Du skal altså deltage aktivt i undervisningen, og du har et selvstændigt medansvar for at få tilstrækkeligt udbytte af undervisningen.
Ved fravær i mere end tre på hinanden følgende skoledage kan skolen udbede sig en lægeerklæring. Du skal i givet fald selv betale udgiften hertil.
Udgivelse af andres skriftlige arbejde ved afskrift uanset om det er en andens elev eller fra nettet accepteres ikke. Det vil i det daglige i første omgang medføre en advarsel, og opgaven registreres som ikke afleveret, med mindre en ny besvarelse udarbejdes på skolen indenfor et nærmere fastsat tidsrum. I tilfælde af gentagelse kan snyd medføre bortvisning fra skolen.
Særligt om brugen af chatbotter
Om brugen af chatbotter ved skriftlige afleveringsopgaver
Det er ikke tilladt at anvende chatbotter, når du skal udarbejde en skriftlig afleveringsopgave. Det er et krav, at du selvstændigt har udarbejdet opgaven, og det har du ikke, hvis du har fået en chatbot til at skrive din opgave. Hvis vi konstaterer, at du har benyttet en chatbot til at skrive (dele af) din opgave, så får du karakteren -3 for opgaven, og du tildeles samtidig en skriftlig advarsel.
Om brugen af chatbotter ved eksamen/prøver/svendeprøver
Det er ikke tilladt at bruge chatbotter til eksamensopgaver på Svendborg Erhvervsskole & Gymnasier. Du må heller ikke bruge en chatbot til de eksaminer, hvor alle hjælpemidler er tilladt. Hvis du bruger en chatbot i forbindelse med eksamen, betragter vi det som eksamensnyd, da du så ikke løser din opgave selvstændigt og individuelt. Eksamenssnyd er en meget alvorlig sag, som vi enten sanktionerer med karakteren -3 eller med en bortvisning fra eksamen.
Det anbefales, at du medbringer dit eget IT-udstyr i undervisningen, men skolen stiller i begrænset omfang pc’er til rådighed.
På alle uddannelser anvendes pc’er og andet it-udstyr som en naturlig del af uddannelsen på lige fod med øvrige læremidler. Anvendelsen af sociale medier kan være en del af undervisningen. Som bruger af skolens it-systemer skal du være opmærksom på, at trafik til og fra de enkelte pc’er, kræver brugernavn og adgangskode. Du har pligt til at hemmeligholde den udleverede adgangskode. Når du starter på skolen, får
du automatisk oprettet en e-mail adresse samt en personlig mappe på skolens server. Mappen kan du bruge til at gemme dokumenter, så de ikke går tabt ved f.eks. vedligehold af skolens computere.
Bemærk dog, at it-afdelingen ikke har praktisk mulighed for at garantere mod tab af dokumenter. Skolens computere vedligeholdes løbende, blandt andet med opdatering af software, så det svarer til behovet i undervisningen.
Det er ikke tilladt at gøre noget ulovligt ved opkobling på skolens net, og der føres log over brugen af skolens netværk.
Internetbegrænsninger
Skolen har en firewall, hvor vi begrænser adgangen til sider, der primært hører fritiden til. Det handler populært sagt om de fire S’er: Sociale medier, Spil, Shopping og Streamingtjenester.
Du må ikke omgå denne firewall.
I forbindelse med skolens markedsføring tager skolens ansatte og eksterne fotografer løbende billeder både i og udenfor undervisningen. I uddata skal du acceptere samtykke, hvis skolen må anvende billeder og film taget som et led i markedsføring. Hvis du ikke ønsker at fremtræde på billeder og film skal du ikke samtykke i uddata. Det er herefter dit ansvar i situationen at gøre opmærksom på at du ikke ønsker at være en del af billederne og film og holde dig ude af kameraets vinkler.
Skolen forventer, at du behandler elever og ansatte respektfuldt og hensynsfuldt, også når du bruger
digitale medier fx Facebook, Instagram, Snapchat o.l. samt uddata. Oplever du eller andre, at der deles (krænkende) billedmateriale eller anden digital mobning, opfordres du til straks at kontakte din lærer, vejleder eller ledelsen (se afsnittet ”Mobning” nedenfor).
Du kan spise i skolens kantiner eller på andre steder, som anvises af Svendborg Erhvervsskole & Gymnasier. Dette betyder samtidig, at kantinernes flasker og service skal blive i kantinen. Vi forventer, at du rydder op efter dig, så kantinen altid fremstår pæn og ordentlig for nye brugere.
På Svendborg Erhvervsskole & Gymnasier lægger vi mange kræfter i, at skolen altid er pæn og ren – som bruger er du medansvarlig for dette. Stole skal sættes op efter brug, garderoberne skal holdes i orden og papirkurvene skal bruges til affald. Du skal med andre ord bidrage til oprydning og rengøring efter undervisningen. Tavler, maskiner m.m. skal være rengjorte, lyset skal slukkes, vinduerne lukkes, stole sættes op osv. Vi har en fælles interesse i en pæn skole.
Skal du deltage i klargøring og istandsættelse af værktøj, maskiner samt andet udstyr, fordi dette er en vigtig del af din uddannelse.
Af hensyn til din egen og kammeraternes sikkerhed, skal de sikkerhedsbestemmelser, der er gældende i din afdeling nøje overholdes.
Som elev på en erhvervsuddannelse, er du omfattet af statens selvforsikring, når du er i den praktiske undervisning. Du er med andre ord ikke dækket i teoriundervisningen. Du opfordres derfor til at undersøge,
om du/dine forældre har en forsikring, der dækker i tilfælde af uheld. Hvis ikke, bør du/l tegne en heltids- ulykkesforsikring. Du skal henvende dig til dit forsikringsselskab, hvis du er i tvivl om forsikringsforhold.
Hvis du beskadiger skolens ejendele, kan du blive stillet over for et erstatningskrav.
For at undgå tyveri bør penge eller værdigenstande aldrig efterlades, hverken i frakkelommer, i garderober eller i tasker i klasselokalerne. Skolen har ingen forsikring, der dækker elevudstyr. Dette gælder også for cykler og knallerter.
Effekter, der kan bruges som våben, og som ikke er en nødvendig del af undervisningen, må ikke medbringes på skolen.
Rygning og anvendelse af e-cigaretter og skrå og andre former for røgfri tobak er forbudt i arbejds- og skoletiden, hvilket betyder, at elever og ansatte ikke må ryge eller anvende e-cigaretter og skrå og andre former for røgfri tobak i skole- og arbejdstiden. Forbuddet er også gældende uden for skolens område, og man må derfor heller ikke forlade skolens område og ryge eller anvende e-cigaretter og skrå og andre former for røgfri tobak i arbejds- og skoletiden. Dette heller ikke i tilknytning til skolearrangementer. SESGs matrikler er røgfrit område, og elever og ansatte må ikke uden for skoletiden ryge eller anvende e- cigaretter og skrå og andre former for røgfri tobak på skolen.
Svendborg Erhvervsskole & Gymnasier har et elevråd, der behandler sager, med betydning for elevernes – og dermed din – dagligdag. Elevrådet arbejder gennem holdrepræsentanter og med to repræsentanter i skolens bestyrelse (en fra EUD og en fra erhvervsgymnasierne). En af elevrepræsentanterne har stemmeret. Du vil blive oplyst om elevrådets organisation ved begyndelsen af skoleopholdet.
Bøger, der er nødvendige for undervisningen, vil normalt blive stillet til rådighed af skolen. Det bemærkes dog, at du på nogle indgange selv skal betale for de bøger, der skal bruges. Blyanter, papir, mapper, lommeregner m.v. skal du selv sørge for.
Du skal sammen med dine holdkammerater og lærere løbende evaluere undervisningens indhold og metoder. Det er vigtigt for os at vide, hvordan du oplever undervisningen, og hvor vi evt. kan forbedre nogle ting. Dine lærere og din klasselærer bedømmer løbende dine faglige, almene og personlige kvalifikationer, så du kan justere din personlige uddannelsesplan i forhold til dit aktuelle standpunkt. Du vil jævnligt have samtaler med din lærer om dette, så vi er sikre på, at du får den hjælp og feedback, du har brug for.
Evalueringerne omfatter desuden en vurdering af din studieaktivitet.
Elevtrivselsundersøgelser foregår 1 gang om året. Her får du lejlighed til at give en vurdering af undervisningen og skolens planlægning af denne. Du evaluerer også skolemiljøet og giver dermed udtryk for dit samlede indtryk af skolen. Formålet er, at gøre undervisningen og forholdene på skolen bedre. Da vi er underlagt loven om åbenhed og gennemsigtighed på nettet, vil resultatet af disse brugerevalueringer også kunne findes her.
Vurdering af studieaktivitet foretages løbende af klasselærer og lærere på baggrund af fravær, dine faglige fremskridt, aflevering af opgaver og øvrige relevante informationer.
Hver afdeling har egne regler for, hvordan og hvornår disse evalueringer og bedømmelser foregår.
Elever på grundforløb: Se hjemmesiden. Fravær er kun gyldigt i de af skolen udmeldte ferieperioder. Skolens ansatte kan ikke give lov til ferie udenfor den af skolen planlagte ferie. Vælger du at holde ferie eller blive væk fra skolen udenfor ferieperioderne får du fravær og det kan få konsekvenser for din læring og i yderste konsekvens føre til udmeldelse af uddannelsen.
Både afdelingen og skolens kontor skal have besked om din udmeldelse eller afbrydelse af uddannelsen. Du skal derfor kontakte din uddannelses- og erhvervsvejleder om årsagen til din udmeldelse/afbrydelse med henblik på:
Skolen ønsker at løse eventuelle problemer i dialog. Det betyder at en overtrædelse af skolens regler i første omgang resulterer i en samtale med en medarbejder, der har kendskab til hændelsen eller en leder/chef og i nogen situationer alle parter. Behandling af sagen afhænger at problemets karakter og omstændighederne i øvrigt.
Adfærd der udgør en sikkerhedsrisiko eller virker alvorligt forstyrrende eller direkte blokerende for gennemførelsen af undervisningen og arbejdet på skolen kan dog resultere i øjeblikkelig hjemsendelse eller bortvisning.
Hjemsendelse bruges, hvis der er begrundet formodning om, at eleven efter endt sagsbehandling kan forsætte på sin uddannelse på skolen.
Er der tale om hjemsendelse/bortvisning af elever under 18 år informeres forældre/værge. Har eleven en uddannelsesaftale informeres praktikstedet straks. Uanset hvordan sagsbehandlingen gennemføres, skal det gå hurtigt. Hændelsesforløbet skal undersøges og samtalen med eleven forbedres. Vejlederen optræder i denne slags sager som elevens besidder og rådgiver i eventuelle møder. Initiativpligten i sagsbehandlingen ligger hos Uddannelseslederen eller Erhvervsuddannelseschef.
Er eleven under 25 år, orienteres UU, hvis sanktionen kan medføre at eleven er frafaldstruet.
Afhængig af forseelsens karakter bruges følgende sanktioner
Skolens reaktion og sanktion skal være afstemt i forhold til forseelsens karakter og begrundelse skal fremgå tydeligt af brev og de notater, som skrives i forbindelse med sagsforløbet.
Der er særlig krav til sagsbehandling for elever med praktikplads. Praktikstedet skal i tilfælde af overtrædelse af skolens ordensreglement orienteres straks, og meddelelsen skal efterfølgende som hovedregel sendes til praktikvirksomhedens e-boks, mail eller som rekommanderet brev. Såfremt mail benyttes til orientering, skal skolen sikre sig kvittering for, at mailen er modtaget og læst af rette vedkommende.
Der kan gives skriftlige advarsel om risiko for bortvisning fra skolen i gentagelsestilfælde, men i særlige tilfælde kan eleven bortvises fra skolen med øjebliklig virkning.
Voldelige elever, uanset om det er på ting eller personer, vil som udgangspunkt blive bortvist, men under hensyntagen til sagens karakter og den efterfølgende sagsbehandling. Bortviste elever kan fortsætte uddannelsen et andet sted, hvilket dog sker på elevens eget initiativ. Skolen kan, hvis omstændighederne tillader det, være behjælpelig med at finde en anden skole. Den voldsramte tager stilling til om det skal anmeldes til politiet. Skolen håndtere den voldsramte i henhold til skolen øvrige politiker.
Ved tyveri og hærværk er det den, der har lidt skade, der afgør om politiet skal inddrages.
Bombetrusler ol. tages særdeles alvorligt og politianmeldes. Konsekvenserne er gennemgribende selv om truslerne er fremsat i misforstået kådhed. Trusler af den karakter medfører bortvisning og der kan forventes et retsligt efterspil. Man kan desuden blive pålagt et erstatningsansvar, hvis skolen, som følge af truslen, rømmes.
Hvis du vil klage over skolens afgørelse, bedømmelse m.v. kan du se reglerne herfor i Klagevejledning for Erhvervsuddannelser
/for-medarbejdere-og-elever/erhvervsuddannelserne/klagevejledning-for-eud/
Du kan inden 4 uger klage over skolens afgørelse til Styrelsen. Du skal sende klagen til dit uddannelsessted og mærke den “Klage til Styrelsen for Statens uddannelsesstøtte”.
Mobning sker, når et menneske udstødes af en gruppe – fx en elev, der udelukkes af et klassefællesskab. Det kan foregå i det daglige samvær såvel som på digitale medier. Uanset hvordan mobningen foregår, kan årsagen ikke udelukkende tillægges enkelte personer, men handler om, hvordan gruppen har det som helhed. Det handler om at arbejde med fællesskab og accept i gruppen.
At blive mobbet betyder, at man i forbindelse med sit arbejde – regelmæssigt og over tid – udsættes for ubehagelig, nedværdigende eller sårende behandling af én eller flere personer, sådan at man føler, at det er svært at forsvare sig. Det er derimod ikke mobning, hvis to omtrent lige ”stærke” personer har en konflikt, eller hvis det kun drejer sig om en enkeltstående episode.
Forældre, elever eller ansatte, der iagttager tegn på mobning, skal straks kontakte klasselæreren, der undersøger omfanget nærmere. Læreren vil herefter i samarbejde med de øvrige lærere omkring klassen aftale en fælles indsats mod mobning. Skolens ledelse orienteres og kan evt. inddrages i arbejdet med sparring, observationer og vejledning.
Ledelsen er forpligtet til at tage alle henvendelser seriøst og iværksætte mægling mellem parterne. Ved mistanke om mobning på skolen kontaktes klasselæreren, som evt. går videre med sagen til den nærmeste leder. Der tages initiativ til, at parterne mødes.
Er mobning af så grov karakter, at der er tale om mistrivsel hos eleven, informeres skoleledelsen straks herom. I samarbejde med eleven (evt. forældre, hvis eleven er under 18 år), lærerne og muligvis andre fagpersoner som skolens Trivselsmedarbejder, lægges en plan for, hvordan vi her og nu hjælper eleven. Denne plan skal være udarbejdet senest 10 dage efter, der er modtaget oplysning om problemerne (jf. undervisningsmiljøloven §1c). Skolens ledelse er ansvarlig for at denne plan laves, og at der følges op på den.